Sunday, December 10, 2017

Raakile

Kuin raaka hedelmä
minun sydämeni
ei tule valmista
tässä elämässä
Jumalani Jumalani
miksi minut hylkäsit?
Kaiken olet kokenut
kaiken kärsinyt
siksi sinä osaat
niitä armahtaa
jotka kärsivät
sinä tiedät
että kaikki kulta
on karaistava
tulella
ja minä olen jo
palanut niin kauan.

Katso käsieni kuppiin
ei ole kertynyt mitään
vain neulasia ja tuhkaa
milloin
milloin sinä täytät
minun astiani
elävällä vedellä?

Odotan.

***

Koskaan en halua
luopua siitä
mitä sinä olet antanut
armostasi.
Sillä se on kaikki
mitä minulla on
jäljellä.

***

Katso olen kuin raaka hedelmä
olenko mitään oppinut
kaikkien karikoiden kautta
ontuen maaliviivan yli
riittääkö
jokaisen ryteikön
olen kolunnut
polvet ruvella
kädet mullassa, verinaarmuilla
annan ne sinulle
ei minulla muutakaan
ole.

***

Sinä sanoit
lapsen kaltaisten
on taivasten valtakunta
minä katson tuota lasta
viaton
ei hän vielä tiedä
tästä maailmasta mitään
oi Herra
anna minulle viisautta ja voimaa
osata kasvattaa lapsestani ihminen
kaikessa keskeneräisyydessäni
tee minusta riittävä
tee minun sylistäni niin avoin
että siihen aina on tilaa kiivetä
tee minun sydämestäni niin lämmin
että en koskaan käänny pois
tee minun käsistäni niin vahvat
että ne jaksavat kantaa kaiken kivun
ja päästää irti
sitten kun on aika on.
Sinä lupaat:
minä en jätä enkä hylkää.
Siinä pysyn kiinni.
Sinun sylisi on avoin minulle,
sinun kätesi vahvat. 
Koska sinä annoit
minusta tulla äidin
minä riitän.
Lapselleni minä riitän.
Amen.

No comments: