Friday, May 4, 2012

Pettymys

Päivä päivältä vain petyin siihen, mitä sain
Näissä pyörteissä maan hulluuden.
Sielu haurastunut, mieli maahan taipunut
Onko aina vain osa ihmisen?


En jaksa, Jeesus enempää!
Kuule köyhää pyytäjää:
Ole luonani, nyt on pimeää!


Petyin vastauksiin,
Petyin tyhjän puhujiin
Sanat onttoina vain kaikuivat.
Kun sen taas ymmärsin,
Tulin alkuun takaisin.
Mistä löytyvät lauseet oikeat?


En jaksa, Jeesus enempää!
Kuule köyhää pyytäjää:
Ole luonani, nyt on pimeää!


Herra luoksesi nyt
Tulen, kaikkeen pettynyt.
Olen tyhjempi kuin milloinkaan.
Vasta kaipaukseen
Tähän jokapäiväiseen,
Opeta puhettasi kuulemaan.


En jaksa, Jeesus enempää!
Kuule köyhää pyytäjää:
Ole luonani, nyt on pimeää!


***

Tänään en jaksa tuntea muuta kuin väsymystä ja pettymystä. Tulen vanhemmaksi päivä päivältä, vaikka minun pitäisi iloita nuoruudesta. En riitä itselleni ja sitä kautta en riitä myöskään muille. En tiedä mistä löytäisin itseni, sen ihmisen joksi minut on luotu. Haluaisin palata niille juurille, kuoria kaiken turhan pois, löytää sen ihmisen joka olen, mutta en tiedä mistä lähteä etsimään. 

Pettymys velloo sisimmässä. Tuntuu välillä että elämä on sarja pettymyksiä. Tiedän että se menee ohitse, hyviä hetkiä on varmasti ihan yhtä paljon. Miksi en pääse yli vanhoista loukkauksista, tapahtumista, pettymyksistä? Yhä ne kalvavat sisintä vuosien jälkeen. Haluan jättää entisen taakse. Haluan särkeä ikeen olkapäiltäni ja olla vapaa, sillä vapauteen Kristus meidät vapautti. 

Olen väsynyt prosessin hitauteen, olen väsynyt takapakkeihin ja paikallaan junnaamisen oloon. Olen väsynyt kivistäviin raajoihin ja kipeisiin paikkoihin kehossa. Olen väsynyt pettymyksiin. Olen väsynyt odottamaan. Rakentamaan rakennusta, joka sortuu sitä mukaa kun saan sen valmiiksi. Olen väsynyt yrittämiseen. Haluan pysähtyä, haluan olla perillä. Nyt. 


Tänään minä tarvitsen armoasi enemmän kuin koskaan. Tarvitsen sitä joka päivä, mutta juuri nyt tarvitsen ristiäsi, tarvitsen veresi suojaa. Tarvitsen vahvistavaa kättäsi, lempeää ääntäsi ja lupaa lopettaa tämä yrittäminen. Tarvitsen voimaasi jättää tämä kaikki sinun hoitoosi. Tarvitsen kasvojesi valoa, läsnäoloasi, viisauttasi. Tarvitsen sinua Taivaallinen Isäni, sinä joka et minua hylkää. Ole minulle syntiselle armollinen.

No comments: